2023 suvekursus

Soomaa ja Endla noored looduskaitsjad pidasid ühist Junior Ranger laagrit Endla looduskaitsealal 14.-17.augustil 2023.

Noored seismas looduskeskuse trepil, käes valge lipp kirjaga Endla LKA 2023
Soomaa ja Endla noored koos Soomaa spetsialistiga Endla looduskeskuse ees. Foto: Elo Raspel

Esimesel laagripäeval seadsime ennast Endla looduskeskuses sisse, saime tuttavaks üksteisega ning selle suure looduskaitsealaga, mille läheduses toimetasime. Peale lõunasööki kirjutasime üles laagri reeglid ja valmistasime laagri lipp. Lipu loomeprotsess lõppes alles laagri eelviimasel õhtul! Pärast tubaseid toimetusi matkasime ümber Männikjärve, uurisime pinnast, korjasime marju ja valmistasi endale taimedest kaarte. Jõudsime Männikjärve rappa nii, et saime tornist vaadelda päikeseloojangut. Rabast tulime tagasi lummavates päikseloojangu värvides.

Päikeseloojangu värvides palkidest vaatetorn rabas, noored seal üleval
Noored Männikjärve raba vaatetornis päikeseloojangut nautimas. Foto: Elo Raspel

Teine päev oli eriliselt tegus ja mitmekülgne. Hommikul sõitsime Järva maakonda, alustasime allikatega tutvumist Norra mõisa juures. Marko Vainu juhendamisel võtsime veeproove ja analüüsisime erinevaid näitajaid nii Oostriku, Sopa, Valtri kaevu kui Purskavas allikas. Lisaks mõõtsime ja arvutasime rühmades vee vooluhulka. Lõunapooliku veetsime Kilplaste kojas, kus tutvusime kilpaste mõttemaailmaga, mängisime mänge ja kuulasime lugusid. Tagasiteel looduskeskusesse peatusime Koeru koolis, kus kohalik giid tutvustas meile Aruküla mõisa lugu ja peahoonet. Õhtu tipphetkeks oli kohtumine nahkhiirtega. Oliver Kalda andis ülevaate nahkhiirte mitmekesisusest ja eluviisist. Seejärel saime ööhämaruses lähemalt uurida, kuidas käib nahkhiirte nn tervisekontroll. Ülesseatud võrguga püüdsime paari tunni jooksul 9 isendit kolmest erinevast liigist. Välise vaatluse tulemusena olid nad kõik terved ja elujõulised. Pärast analüüside võtmist rõngastati ka üksikud isendid. Nahkhiired vabastati kiiremas korras ja loodetavasti said nad veel enne öist äikest ja vihma kõhud liblikatest täis. Uljamad laagrilised suplesid veel vastu ööd Linajärves.

allikavee analüüsimine Oostriku allika juures
Vee analüüsimine Oostriku allikal. Foto: Maigi Säinas

kummikinnastes käes on laialisirutatud lennutiivaga nahkhiir
Tiigilendlasele tehakse tervisekontrolli. Foto: Maigi Säinas

Kolmanda päeva esimeses pooles läks kogu jõud talgutöödele Männikjärve ääres. Talgute korras puhastasime uue matkaraja lõigu okstest ja risust. Puude varjus oli hea tegutseda, kosutas ka suplus Linajärves. Peale seda tulid külla Keskkonnaameti järelevalve inspektorid Silver Vahi ja Anette Kuuse. Inspektorid rääkisid enda tööst ja tutvustasid kasutatavaid töövahendeid. Praktikas osutus eriti põnevaks metallidetektoriga töötamine. Arutelsime, miks on looduses liikumine või tegutsemine mõnikord piiratud ja kuidas leida selle kohta infot. Päeva lõpuks sai valmis laagrilipp ja valmistusime lõkkeõhtuks. Lõkke juures oli kaks üllatust: külla tuli jutuvestja ja nägime jäälindu. Öö saabudes imetlesime alasi kujulist rünksajupilve, millele mõne aja pärast järgnes äikese sähvimine. Oligi paras aeg puhkama minna.

noored kuulavad looduskeskuse kõrval murul kahe inspektori juttu
Järelevalve inspektorid tutvustavad oma tööd ja töövahendeid. Foto: Maigi Säinas

Viimasel laagripäeval tehti traditsiooniline teadmiste kontroll. Meie laagris toimus see meeskondades ja mänguliselt. Lõpetuseks koostas iga meeskond laagrist teemantluuletuse. Seejärel said noored Junior Ranger suvekursusel läbimise eest tunnistused ja söödi oma korjatud marjadega kaunistatud torti. Lahkusime teadmiste ja kogemuste võrra rikkamalt.

Laagrit korraldasid Elo Raspel ja Maigi Säinas Keskkonnaametist. Laagriliste kõhud täitis LAUT resto.

Suur kummardus kaasjuhendajatele, giididele ja bussijuhtidele!